Zasady Etyki Publikacji

Prezentowane Zasady Etyki Publikacji dotyczą autorów, recenzentów, redaktorów i rady naukowej publikacji wydawanych pod marką Wydawnictwa Naukowego Sub Lupa. Zostały opracowane na podstawie wytycznych COPE (Committee on Publication Ethics). Wydawca dąży do utrzymania wysokich standardów naukowych i etycznych, kładzie nacisk na odpowiednie procedury recenzowania publikacji, mające na celu z jednej strony zapewnienie wysokiej jakości merytorycznej publikowanych treści, z drugiej strony przeciwdziałanie plagiatowi, ghostwritingowi i guest authorship. Przez pojęcia te rozumiemy następujące zjawiska: • plagiat – posłużenie się cudzym tekstem bez oznaczenia właściwego mu autorstwa, • ghostwriter – osoba, bez której wkładu dana praca nie mogłaby powstać, a która nie została wymieniona wśród autorów tekstu, • guest author – osoba, która dopisywana jest do grona autorskiego, mimo że nie wniosła do publikacji żadnego wkładu. Autorzy są zobowiązani do wskazywania każdorazowo prac, z których korzystali, za pomocą prawidłowo sporządzonych odnośników bibliograficznych oraz do starannego cytowania dzieł innych autorów. Oczekuje się od nich również współpracy z radą naukową i recenzentami w celu udzielania wszelkich wyjaśnień niezbędnych do rozstrzygnięcia ewentualnych wątpliwości dotyczących tekstu autorskiego. Każdorazowo należy wymienić wszystkich rzeczywistych autorów danego tekstu. Recenzenci oceniają prace rzetelnie i obiektywnie, każdorazowo uzasadniając opinie. Przy doborze recenzenta brane są pod uwagę ewentualne konflikty interesów, tak by ocena pracy przeprowadzana była przez neutralnego wobec autora eksperta z danej dziedziny. Rada naukowa jest organem doradczym wydawnictwa. Rozstrzyga kwestie sporne w przypadku sprzecznych recenzji, ocenia również autorskie wyjaśnienia w sytuacji jakichkolwiek wątpliwości dotyczących zgodności publikacji z powyżej przedstawionymi Zasadami Etyki Publikacji.