Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581–1776)

Dostępność: brak towaru
Cena: 45,00 zł 45.00
ilość egz
dodaj do przechowalni

Opis

Tomasz Jeż

Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa
(przy udziale Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego)

ISBN: 978-83-64003-02-8
Warszawa 2013

Oprawa miękka,  708 stron

Nakład wyczerpany - pobierz plik PDF

Sygnalizowanym w tytule przedmiotem pracy jest kultura muzyczna środowisk jezuickich na terenie Śląska i ziemi kłodzkiej. Z utrwalonego w przekazach źródłowych opisu rzeczywistości historycznej wzięto pod uwagę te fakty, które składają się na całokształt zjawisk, towarzyszących uprawianiu muzyki w badanym środowisku. W polu zainteresowania Autora znajdują się zarówno konkretyzacje dzieł muzycznych, jak i okoliczności ich powstania, działalność instytucji zaangażowanych w wykonania muzyczne oraz problem recepcji muzyki w środowiskach jej odbiorców. Tak szeroko zarysowany przedmiot pracy służyć ma wydobyciu z domeny zjawiskowej kultury jej przekazu ideacyjnego, na który składają się zasady funkcjonowania wytwarzanych treści i przekazywane w tradycji wzory symbolicznie znaczących systemów wartości, kształtujących ludzkie zachowania i będących ich rezultatami. Celem tych studiów jest rekonstrukcja historycznych wzorów zachowania i myślenia, eksplikowanych zarówno w piśmiennictwie jezuickim, jak i zakodowanych w estetycznym i ideowym przekazie dzieł sztuki muzycznej.

 

Fragment z podsumowania książki:

"Przyjęte przez środowisko jezuickie strategie przyniosły bardzo konkretne efekty w dziedzinie pielęgnowanej przezeń tradycji artystycznej. Pierwszym z nich było twórcze przeformułowanie samej kultury muzycznej, którą na nowo powiązano z dziedziną liturgii, duchowości, polityki i życia społecznego na różnych szczeblach ich organizacji. Wspólnym mianownikiem tego nowego układu było nadanie sztuce dźwięku jakości sprawczych, czy raczej zezwolenie na to, by oddziaływała ona w zamierzony sposób na wskazane w niniejszej pracy domeny ludzkiej aktywności. Właściwość tę dostrzec można oczywiście i w innych kręgach kultury muzycznej, których przedstawiciele działali z humanistyczno-religijnej motywacji; w przypadku badanej tu tradycji jezuickiej widzimy ją jednak w sposób wyjątkowo wyraźny, świadomie eksplikowany i konsekwentnie realizowany w praktyce. Zezwalając muzyce na działanie, jezuici musieli się liczyć z tym, że przyniesie ono efekty odpowiednie do możliwości i warunków; właśnie dlatego tak drobiazgowo badali jej właściwości oraz kulturotwórczy potencjał i tak dokładnie określili jej normy i sposoby funkcjonowania. Efekty tego oddziaływania odnajdujemy w przemianach, jakie pielęgnowanie kultury muzycznej wywołało w modelu samego zakonu, a także w jednostkach, wspólnotach i definiującym je czasie i przestrzeni."

O Autorze:

Dr Tomasz Jeż studiował muzykologię na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem prof. dr hab. Mirosława Perza.

Dwukrotnie otrzymywał stypendium Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej (DAAD) na studia w Getyndze (1995/1996) i Berlinie (2000/2001).

Po promocji doktorskiej (2002) został zatrudniony w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego na stanowisku adiunkta (Zakład Historii Muzyki Polskiej). W latach 2002/2003 i 2007/2009 był stypendystą Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

Interesuje się problematyką recepcji repertuaru w źródłach muzycznych XVI i XVII wieku.

Jest autorem kilkunastu artykułów, poświęconych zagadnieniom heurystycznym oraz interpretacji zjawisk muzycznych w kontekście duchowości i estetyki tych epok. Obecnie głównym polem jego badań jest kultura muzyczna dawnego Śląska.

Pliki do pobrania:

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl